Înscăunarea Dictaturii Ierarhice şi Preoţeşti în Patriarhia Moscovei - şi demascarea eii din punctul teologic Ortodox .
“Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii. Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. […] Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării”.
***
Folosirea improprie a autorităţii duhovniceşti.
În capitolul de faţă, vom discuta despre folosirea eronată a autorităţii spirituale în interiorul structurilor instituţionale ale Bisericii. În relaţiile socio‑familiale, abuzul de autoritate nu este recunoscut de cei în cauză decât cu mari eforturi şi cu nespusă dificultate. Din nefericire, acelaşi fenomen de negare se manifestă şi în Biserică.
Problema abuzului duhovnicesc nu a fost abordată pe larg, ca obiect de studiu sau de cercetare, în bibliografia ortodoxă de specialitate. Există un număr infim de statistici şi detalii, dar ele nu sunt accesibile, poate pentru a se evitariscul ca instituţiile sacre, precum parohia, preoţia sau monahismul să nu‑şi piardă prestigiul, avându‑se în vedere faptul că, de obicei, „detractorii” Bisericii stigmatizează instituţiile ecleziale, umblând după ştiri senzaţionale pentru a provoca scandal. Drept aceea, înainte de anii ’80 nu au existat studii sau scrieri care să înfăţişeze problematica abuzului duhovnicesc privit din perspectivă ortodoxă, procedându‑se ca şi în cazul problemelor legate de incest şi de alte abuzuri comise împotriva copiilor – probleme escamotate de familie şi de societate până nu de mult: ştim toţi că asemenea fapte reprobabile există, dar nu dorim ca ele să devină publice. Din informaţiile pe care le deţinem, e limpede că nu avem de‑a face doar cu situaţii izolate de „conduite imorale” sau „perversiuni”, ci în primul rând cu abuzuri de autoritate spirituală şi cu o totală lipsă de responsabilitate duhovnicească. De fapt, orice formă de abuz, fie ea fizică sau emoţională, este în esenţă o problemă spirituală. Este imperios necesar ca Biserica să rupă tăcerea provocată de reticenţa şi jena care o împiedică să abordeze acest subiect în mod deschis, pentru că ea trebuie să se afle în fruntea instituţiilor care apără drepturile celor lezaţi, nu să‑i sprijine pe cei ce vor să ascundă fapte reprobabile. În esenţă,responsabilitatea morală a părinţilor duhovniceşti şi a stareţilor nu diferă de cea a celorlalte profesii cu profil social care se focalizează pe metode de însănătoşire a oamenilor – indiferent de cât de impropriu sau incomplet ar fi să ne referim la activitatea clericilor ca la o „meserie” sau „profesie”. Toate celelalte domenii de activitate socială – învăţământul, psihologia, psihiatria, medicina, asistenţa socială şi diferitele forme de consiliere terapeutică – se desfăşoară conform unor precepte morale care le definesc clar limitele profesionale. În paginile următoare vom oferi o smerită abordare a acestui subiect, împreună cu o descriere a rolului pe care fiecare dintre noi îl are (sau ar trebui să‑l aibă) în Biserică.
Fiecare familie, grup etnic, naţiune şi civilizaţie are puncte comune de acord şi puncte comune de dezacord. Unele aspecte sau detalii ale acestora sunt recunoscute deschis şi sincer, altele sunt camuflate ori evitate. În acelaşi mod, există şi în Biserică anumite „secrete” de ordin personal sau general, care, dacă ar fi dezvăluite, ar atrage consecinţe neplăcute. Una dintre regulile tăinuite este aceea că nimănui nu‑i e permis să pună la îndoială validitatea acestor reguli. Această conspiraţie a tăcerii e în ea însăşi o dovadă de vinovăţie. Pe deasupra, faptul că în zilele noastre, mai mult decât în trecut, Biserica e aspru criticată atât dinlăuntrul ei, cât şi dinafara ei, este o invitaţie de a analiza aspectele mai profunde ale realităţii şi semnificaţiilor ei. Dacă ne concentrăm în exclusivitate asupra progreselor şi succeselor vieţii bisericeşti, fără a îngădui şi a încuraja o atitudine critică judicioasă şi constructivă faţă de Biserică, înseamnă că ignorăm cu bună ştiinţă realitatea şi semnificaţiile ei. A venit momentul să încetăm de a mai nega realitatea şi a ne asuma responsabilitatea faţă de nereuşitele sau chiar eşecurile din sânul instituţiilor bisericeşti. Este singurul mod în care putem contribui la o schimbare a lucrurilor. Din păcate, deşi am dobândit o oarecare experienţă în identificarea şi confruntarea neajunsurilor din societate, încă nu am învăţat să înţelegem şi estimăm racilele existente în Biserică. Adevărul este că, atât timp cât nu depistăm şi expunem răul în mod categoric, nu putem nutri nădejdea de a‑l birui.
Nu intenţionez să învinuiesc pe nimeni. Avertismentul lui Hristos Domnul este suficient de clar şi teribil:
Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei (Ioan 8, 7).
Într‑un alt loc, citim că Rahela îşi plânge copiii şi nu vrea să se mângâie, pentru că nu mai sunt(Matei 2, 18). Aceste cuvinte, deşi se adresează celor care au fost loviţi de o nenorocire, şi nu celor care sunt tentaţi să osândească pe aproapele lor, sunt la fel de clare şi de teribile. Odată şi odată, tăcerea trebuie spulberată.Rândurile care urmează sunt dedicate Rahelei pe care am cunoscut‑o, Rahelei care a fost maltratată cu cruzime de cei în care a avut încredere. Ele sunt de asemenea dedicate tuturor Rahelelor, cunoscute sau necunoscute, care au trebuinţă de mângâiere sau consolare.
[…]
Biserica este Trupul şi Mireasa lui Hristos, Dumnezeu‑Omul. În împărăţia iubirii Lui, toţi suntem stăpâni pentru că toţi suntem una întru El. Drept simbol şi chezăşie a împărăţiei lui Dumnezeu pe pământ, Biserica se cuvine să fie locul unde predomină iubirea şi egalitatea. Paradigma Bisericii este Sfânta Treime. Relaţia armonioasă dintre Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt trebuie să se reflecte şi să fiinţeze în viaţa Bisericii în lume. Deşi există distincţii între cele trei Ipostasuri ale dumnezeirii – Tatăl este fără de început, Fiul Unul‑Născut este deofiinţă cu Tatăl, iar Sfântul Duh purcede de la Tatăl –, Ei sunt un singur Dumnezeu în trei feţe.
Prin întruparea, viaţa, moartea şi învierea Domnului nostru Iisus Hristos, umanitatea este potenţial incorporată în viaţa dumnezeirii. Prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos Cel înviat, noi primim viaţa cea veşnică.În ultimă instanţă, nici un credincios al Bisericii nu e subordonat autorităţilor lumeşti, care sunt supuse imperfecţiunii; toţi suntem subordonaţi lui Hristos, Capul Bisericii. El este Domnul nostru. El e „viţa cea adevărată”, iar Tatăl ceresc e „lucrătorul” viei. El ne cere să rămânem în El, întru iubirea Lui, şi să‑I îngăduim să rămână în noi, iubindu‑ne unii pe alţii precum ne‑a iubit El,pentru a aduce „roadă multă” şi „laudă multă” să aducem Tatălui ceresc (cf. Ioan 15, 1‑17).
Pietatea ortodoxă îi cinsteşte în mod deosebit pe slujitorii hirotoniţi ai Bisericii cărora li s‑au încredinţat locuri de frunte în ierarhia bisericească, rugându‑se neîncetat pentru ei.Slujirea pastorală în numele lui Iisus Hristos este atât de importantă şi responsabilitatea ei e atât de mare, încât nu se poate să nu le datorăm respect şi recunoştinţă tuturor celor ce şi‑au dedicat viaţa acestei sfinte lucrări. A‑i cinsti pe ierarhii noştri devine o datorie de onoare, cu atât mai mult cu cât diaconii şi preoţii îi cinstesc şi ei, la rândul lor, demonstrând astfel că sunt instrumente autentice ale iubirii şi păcii dumnezeieşti pe care le dăruiesc credincioşilor pentru a le înfrumuseţa şi călăuzi viaţa de zi cu zi.
Cu toate acestea, aspectele formale ale cinstirii ierarhilor îi pot uneori îndepărta atât pe ei, cât şi pe diaconii şi preoţii care‑i însoţesc în slujire de credincioşii pe care sunt chemaţi să‑i iubească şi să‑i slujească. Unii dintre noi au impresia că ierarhii sunt aşezaţi undeva sus, pe un fel de soclu, fiind desprinşi de realităţile zilnice şi inaccesibili oamenilor de rând. Pe de altă parte, dacă unii dintre ei nu‑şi refuză nimic şi‑şi satisfac toate gusturile, ajung să creadă că fac parte dintr‑o categorie superioară, cu totul privilegiată, căreia i se cuvin drepturi speciale. O asemenea atitudine contravine învăţăturilor lui Hristos şi spiritului hristic de comuniune întru iubire, smerenie şi slujire.
Din nefericire, tradiţia şi pietatea creştină i‑a aşezat pe păstorii Bisericii pe un piedestal prea înalt, făcându‑i aproape inabordabili pentru majoritatea oamenilor, asupra cărora îşi exercită o teribilă şi indisputabilă autoritate. Adeseori, credincioşii evlavioşi îi consideră înzestraţi cu puteri supraomeneşti, „egali cu îngerii” – pentru a‑l cita pe Sfântul Ioan Gură de Aur. Este extrem de periculos pentru un păstor bisericesc să se considere pe el însuşi deasupra celorlalţi oameni. Puterea clericilor este oricum foarte mare, având în vedere faptul că au acces la tainele sufletului omenesc, această zonă extrem de vulnerabilă a făpturii umane, şi că sunt preocupaţi de felul în care se raportează credincioşii la Dumnezeu. Desigur, clericii sunt icoana calităţii de preot a lui Hristos şi a slujirii Sale de arhiereu, dar aceasta nu‑i absolvă de a lua aminte la limitele lor personale şi interpersonale, fizice şi spirituale. Întorcându‑ne la Sfântul Ioan Gură de Aur, precizăm că el respingea cu hotărâre orice formă de „angelolatrie” în viaţa şi lucrarea preoţească.
Unii presupun în mod eronat că părinţii duhovniceşti au atins stadiul de desăvârşire umană, fiind întru totul vindecaţi de păcat. Ce bine ar fi dacă ar fi aşa! Dar oare nu ne‑a prevenit Hristos Domnul:
Scoate mai întâi bârna din ochiul tău şi numai atunci vei vedea să scoţi paiul din ochiul fratelui tău (Matei 7, 5)?
Alţii consideră că cele trei trepte ale sacerdoţiului – diaconia, preoţia şi episcopatul – corespund celor trei niveluri ale evoluţiei spirituale: purificarea, iluminarea şi desăvârşirea. Ar fi ideal dacă toţi cei ce râvnesc să fie diaconi, preoţi sau episcopi ar atinge cele trei stadii de dezvoltare spirituală înainte de a fi hirotoniţi! Un asemenea deziderat însă e foarte dificil de realizat în contextul vremurilor noastre. Cum s‑ar putea stabili şi evalua aceste trepte de evoluţie spirituală? Există suficienţi candidaţi calificaţi să împlinească exigenţele duhovniceşti ale Bisericii din zilele noastre?
Chiar dacă un candidat la preoţie a atins un anumit grad de catarsis spiritual, aceasta nu înseamnă că este pe deplin purificat pentru restul vieţii sale, fiindcă se va afla într‑o luptă neîncetată cu firea umană căzută până la răsuflarea cea de pe urmă (cf. I Corinteni 9, 27). Evoluţia spirituală este un proces continuu care se desfăşoară de‑a lungul întregii vieţi; ea începe cu mult înainte de hirotonie, continuă după ce ne‑am asumat responsabilităţile pastorale şi durează până în ultimul moment al vieţii noastre pământeşti.
Desigur, cu cât ne vom sfinţi mai mult prin comuniunea cu Dumnezeu şi printr‑o smerită fuziune cu lumea pe care a creat‑o El, cu atât mai bine Îl vom sluji pe Dumnezeu, Biserica şi lumea. Acesta este sensul în care trebuie înţeleasă chemarea de a ne purifica, ilumina şi desăvârşi, drept condiţie necesară hirotoniei. Atât exigenţele canonice privitoare la hirotonie, cât şi practica de a alege părinţi duhovniceşti din rândul clericilor trebuie să fie percepute în această lumină.
Din nefericire, acolo unde secerişul e mult, dar lucrătorii sunt puţini (Matei 9, 37), vor fi cazuri în care alegerea părinţilor sufleteşti nu se va putea face cu succes. Cu toate acestea, lucrarea Bisericii se cuvine a fi îndeplinită – şi, pentru a fi o lucrare autentică şi bineplăcută lui Dumnezeu, ea trebuie să fie o preamărire a Sfintei Treimi.Superficialitatea şi excesiva încredere în sine cu care unii clerici privesc slujirea pastorală săvârşită în numele lui Iisus Hristos şi grija faţă de sufletele care le‑au fost încredinţate dovedesc lipsa unei conştiinţe preoţeşti adecvate.
Toţi suntem căzniţi de patimi şi slăbiciuni – unii mai mult, alţii mai puţin. Întocmai celorlalţi oameni, şi diaconii, preoţii, stareţii sau episcopii sunt păcătoşi care au nevoie de vindecare. Dacă cei ale căror răni nu sunt încă pe deplin tămăduite ajung în poziţii de autoritate, se va amplifica riscul ca afecţiunea lor spirituală să‑i lezeze pe alţii sau chiar să se transmită altora, aşa cum se transmit viruşii. Este de asemenea posibil ca ei să se înconjoare de persoane care suferă de aceleaşi afecţiuni. Verificarea atentă a candidaţilor la preoţie are o importanţă deosebită. Biserica trebuie să se orienteze spre cei cu o spiritualitate matură, echilibraţi psihic, înzestraţi cu smerenie şi discernământ, fără să precupeţească nici un efort în alegerea şi pregătirea lor, ajutându‑i apoi să‑i instruiască pe cei pe care‑i conduc – pe tărâm educativ, psihologic şi, mai presus de toate, spiritual.„Vrednic este!” să nu fie rostit decât atunci când cel ce urmează să fie hirotonit a atins un înalt nivel duhovnicesc.
Revenind la cele afirmate mai înainte, să reţinem că oricât de riguros ar fi procesul de alegere, hirotonie şi numire a ierarhilor, preoţilor, stareţilor, stareţelor, duhovnicilor, consilierilor eparhiali şi a personalului ecleziastic, chiar şi cei mai buni dintre ei sunt departe de a fi atins perfecţiunea şi au nevoie de îndreptare: Nimeni nu este drept, nu e drept nici unul! (Romani 3, 10).Tot omul e supus ispitei şi trebuie să se lupte cu firea umană căzută. Unul singur este desăvârşit; Unul singur este sfânt (cf. I Petru 1, 16).
Nimeni nu se poate vindeca fără ajutorul medicului. Toţi avem nevoie de un tămăduitor duhovnicesc. Aceasta este învăţătura lipsită de echivoc a Sfinţilor Părinţi, aşa cum arătam în capitolele anterioare. Uităm prea uşor că şi preoţii, duhovnicii şi episcopii au aceeaşi trebuinţă de terapie neîncetată ca şi mirenii. Cine poate pretinde că a atins perfecţiunea? Cu toate acestea, există ipoteza tăinuită că părinţii duhovniceşti au fost deja întru totul vindecaţi. Necesitatea de purificare permanentă a clericilor a fost subliniată de Sfântul Grigorie Teologul:
„Curăţeşte‑te pe tine însuţi înainte de a căuta să‑i curăţeşti pe alţii; dobândeşte înţelepciunea dacă vrei să‑i înveţi pe alţii; fii tu însuţi lumină dacă vrei să străluceşti pentru alţii; atinge‑i pe ceilalţi după ce L‑ai atins pe Dumnezeu; sfinţeşte‑te pe tine însuţi pentru a‑i sfinţi pe ceilalţi.”
Toţi suntem făpturi imperfecte chemate la desăvârşire prin harul lui Dumnezeu, care este împreună‑lucrător cu propria noastră voinţă. Toţi avem trebuinţă de cineva care să mijlocească pentru noi pentru a dobândi iubirea dumnezeiască cea atotvindecătoare. Se cuvine ca toţi să avem un părinte duhovnicesc, un povăţuitor spiritual – fie că suntem mireni, diaconi, preoţi, monahi, monahii, stareţi, stareţe, duhovnici, episcopi, arhiepiscopi, mitropoliţi sau patriarhi.Pe drumul spre sfinţenie, conducătorii Bisericii călătoresc împreună cu credincioşii. Este o călătorie comună. Nici unul dintre noi nu se desăvârşeşte singur, nici unul nu se mântuieşte singur. Toţi avem trebuinţă de rugăciunile celorlalţi, de dragostea lor, de sprijinul lor, de comuniunea cu ei, care să ne ocrotească şi să ne încurajeze, să susţină ceea ce e bun în noi şi să ne atragă atenţia asupra defectelor pe care trebuie să le corectăm. Iată ce înseamnă a aparţine Trupului lui Hristos.
Chiar dacă folosirea improprie a autorităţii în Biserică ne poate priva de comuniune, nu trebuie să ajungem niciodată să ignorăm mila, compasiunea, compătimirea celor aflaţi în suferinţă. Orice abuz de putere trebuie demascat imediat şi recunoscut ca atare. Chiar dacă păcatul e o realitate a vieţii, el nu e adevărul ei.Noi însă preferăm să ascundem prezenţa păcatului în relaţiile Bisericii cu oamenii şi să scoatem în evidenţă prioritatea harului. În timp ce „harul instituţionalizat” e proclamat triumfalist, „păcatul instituţionalizat” e rareori spovedit – ceea ce înseamnă a abuza atât de noţiunea de păcat, cât şi de noţiunea de har, deoarece, dincolo de dimensiunea lor personală şi cosmică, păcatul şi harul au şi o dimensiune socială. Să nu ne ocupăm doar de nelegiuirile şi nedreptăţile care au loc în economie şi în ecologie, ci să ne amintim că păcatele şi abuzurile pot exista şi în instituţii tradiţional identificate cu lucrarea harului dumnezeiesc sau pot fi chiar provocate de ele uneori.
Acest aparent contrast nu constă în diferenţele dintre instituţie şi inspiraţie sau dintre lege şi har, ci în discrepanţa dintre „harul divin” şi „instituţiile păcătoase”, dintre elementele harismatice ale Bisericii şi manifestările abuzive ale autorităţii instituţionale. Am menţionat deja că Biserica lucrează pe două niveluri complementare, care păstrează integritatea Evangheliilor: cel ierarhic (văzut) şi cel duhovnicesc (nevăzut), cel exterior şi cel interior, cel administrativ şi cel profetic. Între aceste două aspecte nu se cuvine să existe nici juxtapunere, nici opoziţie. Structurile ecleziale trebuie să înceteze să mai facă abuz de har şi să nu capituleze niciodată în faţa păcatului, pentru a nu provoca suferinţe credincioşilor.
Unul dintre motivele care stau la baza folosirii improprii a autorităţii ecleziale este demarcaţia dintre har şi păcat, trasată cu multă stricteţe şi convingere de acei conducători ai Bisericii care decretează că harul se află sub controlul şi în posesia Bisericii, iar păcatul ţine de lumea secularizată. Dar, aşa cum afirmam şi în capitolele precedente, harul nu trebuie izolat de firea umană (care e supusă păcatului), după cum nici păcatul nu trebuie identificat cu întunericul – deoarece el constituie o provocare ce poate duce, în ultimă instanţă, la purificarea lăuntrică a păcătosului şi poate fi o sursă de iluminare a acestuia. Cei ce manipulează puterea eclezială, pretinzând că deţin autoritatea asupra harului divin, întruchipează abuzul spiritual: pentru unii ca aceştia, ascultarea şi supunerea garantează dobândirea harului, în timp ce neascultarea duce în mod automat la „căderea din har” şi atrage după sine excomunicarea, nici mai mult, nici mai puţin.
Spre deosebire de abuzurile fizice, care provoacă răni trupului omenesc, şi de abuzurile comise asupra mediului înconjurător, care provoacă răni naturii, abuzurile spirituale lasă răni permanente în sufletele credincioşilor şi asupra trupului Bisericii. Acest lucru se întâmplă atunci când harul e drămuit de cineva din afara noastră, în loc să fie un dar obţinut prin lucrarea propriului discernământ, şi atunci când păcatul devine un prilej de a fi moralizaţi, în loc să fie identificat de noi înşine, arătat celor ce au competenţa duhovnicească necesară, iar apoi tămăduit prin harul lui Dumnezeu.
Nu intenţionez să sugerez că toţi cei ce deţin autoritatea spirituală distorsionează realitatea harului şi a păcatului, dar cred că puterea poate uneori să orbească conştiinţa; rezultatul este căcei ce nu folosesc autoritatea spirituală aşa cum se cuvine nu recunosc că‑i domină pe subordonaţii lor sau că‑i tratează cu asprime, ci consideră că acţionează în numele harului primit la hirotonie. A acţiona potrivit harului divin înseamnă a avea grijă de ceilalţi şi a le împărtăşi greutăţile şi necazurile. Pentru a evita abuzul de putere şi har, e bine ca cei aflaţi în poziţii de autoritate să se îngrijească să demonstreze responsabilitate şi un respect izvorât din dragoste şi smerenie. E paradoxal faptul că, în multe locuri, Biserica promovează un tip de conducere fundamental opus compasiunii şi comuniunii. Riscul de a păcătui şi de a‑şi folosi autoritatea în mod eronat ar trebui să‑i determine pe cei în cauză să se analizeze cinstit şi să‑şi modifice atitudinea incorectă şi comportările nepotrivite: aceasta ar fi o dovadă a faptului că instituţia pe care‑o reprezintă e un organism sănătos. În cazul în care ei resping autoanaliza critică, înseamnă că avem de‑a face cu un organism bolnav.
Din nefericire, harul divin, care este infinit, e redus la dimensiunile instituţionale ale Bisericii şi identificat cu reprezentanţii Bisericii, care socotesc că el acţionează „mecanic” şi că numai modul lor de a‑l administra e cel „corect”; cu alte cuvinte, în concepţia lor, Biserica este un fel de „vrăjitor din Oz” pe tărâmul căruia harul lucrează în mod magic.
Refuzul unora dintre preoţi sau ierarhi de a accepta că atât ei, cât şi instituţiile ecleziologice sunt supuse păcatului dovedeşte pierderea harului. Numai activarea conştiinţei în direcţia recunoaşterii propriilor păcate ne poate apropia de harul divin; în caz contrar, păcatul se va transmite de la o generaţie la alta, instituţionalizându‑se. Deschiderea spre har este demonstrată de exprimarea sinceră a mâhnirii faţă de instituţionalizarea harului. Prin urmare, se cuvine ca atât instituţiile, cât şi cei ce se află în fruntea acestora să se străduiască să‑şi redobândească sensibilitatea şi capacitatea de a‑şi înţelege şi accepta vulnerabilităţile, deplângându‑şi învârtoşarea inimii (cf. Evrei 3, 8).
Biserica trebuie să se ferească de a‑şi idealiza sau idolatriza conducătorii, transformându‑i în zei şi venerându‑i. Nu avem decât un singur Stăpân suprem – aceasta e realitatea pe care o mărturiseşte întreaga Biserică în fiecare duminică, înainte de celebrarea Sfintei Euharistii.Dacă îi vom idealiza pe păstorii noştri, îi vom aşeza într‑o categorie singulară, excluzându‑i, de fapt, din comunitate. În orice situaţie, idealizarea echivalează cu o dezumanizare. Preoţii sau ierarhii nu mai au prilejul să înveţe din propriile greşeli, pentru că, idealizaţi fiind, nu le e permis să facă nici o greşeală! Ei sunt obligaţi să fie desăvârşiţi. Din pricină că nici unul dintre noi, oamenii, nu e desăvârşit, unii simt nevoia de a‑şi ascunde slăbiciunile, pretinzând, „de dragul credincioşilor”, că sunt mai virtuoşi decât sunt în realitate. În felul acesta se insinuează în ei ipocrizia, iar rănile lor lăuntrice se infectează şi se agravează. Să‑i privim pe preoţi şi pe episcopi ca pe nişte oameni ca toţi oamenii, cu defecte şi calităţi – păcătoşi şi sfinţi ca oricare dintre noi.
„[…] Transferurile şi contratransferurile de iubire sunt alcătuite din toate pasiunile iraţionale, toate falsele iubiri şi toate experienţele afective nereuşite ale unei persoane sau, mai precis, din dorinţa avidă de a poseda obiectul unei afecţiuni imaginare. Adevărata dragoste însă nu poate exista decât într‑o relaţie autentică, atunci când cele două persoane implicate într‑o relaţie de afecţiune au încetat de a mai avea iluzii unul despre celălalt, chiar dacă acest fapt poate fi uneori dureros, nu văzându‑se ca prin oglindă, în ghicitură (I Corinteni 13, 12), ci văzându‑se faţă către faţă, aşa cum sunt ei în realitate. Nu este deloc greu pentru un preot surmenat şi lipsit de afecţiune să cadă în capcana de a crede că puternicele sentimente induse prin aceste fenomene de transfer şi contratransfer sunt indiciile unei iubiri de care n‑a avut niciodată parte şi pe care, în sfârşit, a dobândit‑o – o iubire adevărată, căreia i se abandonează fără să se gândească câtuşi de puţin la consecinţele unui astfel de abandon.”
Idealizarea preotului sau fenomenul de „transfer de imagine” trebuie recunoscut ca atare. Să veghem cu toată grija ca nu cumva amabilitatea, îngăduinţa, concesiile şi vulnerabilitatea preoţilor, pe de o parte, şi admiraţia credincioşilor faţă de aceştia sau chiar idolatrizarea lor de către credincioşi, pe de altă parte, să ajungă să constituie temeiuri de manevrare a oamenilor de către unii conducători spirituali care‑şi urmăresc satisfacerea ambiţiilor personale, a setei lor de putere sau a dorinţei de a fi iubiţi.Ajunşi aici, aş îndrăzni să definesc abuzul de autoritate spirituală drept diferenţa categorică dintre cei ce‑I slujesc lui Dumnezeu şi credincioşilor cu smerenie şi dragoste jertfelnică şi cei ce‑şi impun voinţa asupra acestora din urmă, profitând de naivitatea lor şi exploatându‑i din punct de vedere fizic, afectiv sau duhovnicesc.
Responsabilităţile conducătorilor Bisericii
În trecut, atât creştinii răsăriteni, cât şi cei apuseni considerau Taina Preoţiei drept suprema formă de slujire întru iubire. Neîndoielnic, misiunea povăţuitorilor spirituali este aceea de a afirma, consolida şi susţine câte sunt adevărate, câte sunt de cinste, câte sunt drepte, câte sunt curate, câte sunt vrednice de iubire, câte sunt cu nume bun (Filipeni 4, 8). Obiectivul principal al relaţiei preotului cu credincioşii este desfiinţarea păcatului şi restaurarea vieţii (cf. Ioan 10, 10). Pe baza acestei relaţii care duce la metamorfozarea lăuntrică a omului, lumea va putea afla în Biserică vindecarea şi echilibrul spiritual după care tânjeşte. În acest fel, Biserica îşi va îndeplini misiunea ei de a binevesti săracilor, de a‑i vindeca „pe cei zdrobiţi cu inima”, de a le vesti „robilor libertatea şi orbilor vederea” şi de a‑i slobozi „pe cei apăsaţi” (cf. Luca 4, 18‑19).
Conştient de aptitudinile şi înzestrările sale, care sunt daruri ale lui Dumnezeu, cel ce a preluat îndatoririle de slujitor al Domnului trebuie să ia neîncetat aminte la deficienţele şi limitele proprii, mai ales la slăbiciunile şi ispitele personale, interpersonale şi spirituale de care trebuie să aibă grijă să se ferească necontenit, supraveghindu‑se cu multă vigilenţă. Slujitorii Bisericii au responsabilitatea de a se comporta totdeauna într‑o manieră adecvată celor chemaţi să vindece rănile sufleteşti ale oamenilor şi să le înlesnească evoluţia pe plan spiritual. Orice acţiune contrară atingerii acestor obiective va avea drept consecinţă lezarea celor ce le‑au fost încredinţaţi, de multe ori însoţită de convingerea acestora că ei sunt cei vinovaţi şi că nu sunt vrednici de a fi iubiţi de Dumnezeu şi iertaţi de El – Cel pe care slujitorii Bisericii sunt chemaţi să‑L reprezinte.
Grija deosebită pentru responsabilitatea morală pe care‑o presupune slujirea pastorală l‑a determinat pe Sfântul Isidor Pelusiotul să afirme următoarele într‑una dintre cele mai semnificative scrisori ale sale despre autoritatea spirituală:
„Răspunderea nu este una uşoară, ci e foarte grea; este o slujire dificilă, plină de obligaţii, căci nu e vorba despre o autoritate pentru care nu se dă socoteală; necesită o mare atenţie la detalii, întocmai celei cerute în ştiinţa medicinei, nu o supraveghere tiranică; presupune luare‑aminte şi sensibilitate, nu putere nestăpânită”.
De nu vă veţi reveni şi nu veţi fi ca pruncii, spune Domnul nostru Iisus Hristos, nu veţi intra în Împărăţia cerurilor (Matei 18, 3). Acest avertisment nu este adresat numai mirenilor, ci fiecărui membru şi slujitor al Bisericii.Conducătorii Bisericii să nu îngăduie poziţiei lor să‑i facă să se simtă superiori celorlalţi oameni.Sfântul Ignaţiu Teoforul, episcopul Antiohiei, scria:
„Nimeni să nu se trufească cu rangul său sau să se considere superior, căci credinţa şi dragostea sunt totul, şi ele vor precumpăni asupra tuturor lucrurilor”.
Îndrumarea duhovnicească şi ucenicia spirituală nu presupun dominare şi subordonare. Toţi oamenii poartă în ei chipul lui Dumnezeu, toţi sunt egali între ei, toţi au o nepreţuită valoare. În ceea ce‑i priveşte pe creştinii botezaţi, toţi au primit Duhul Sfânt la Botez, intrând astfel în rândurile preoţiei împărăteşti (I Petru 2, 9) a Mântuitorului Hristos. Toţi sunt vrednici de cinste şi respect. Aşa cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur, dacă cei ce au primit hirotonia se consideră superiori celorlalţi oameni, se amăgesc pe ei înşişi; hirotonia înseamnă slujire, nu superioritate. Un părinte duhovnicesc autentic îşi jertfeşte viaţa pentru cei pe care‑i păstoreşte (cf. Ioan 10, 11), din dragoste pentru ei, iubindu‑i aşa cum i‑a iubit Hristos (cf. Ioan 13, 34). Aceasta este singura sa autoritate, singura sa „putere” – puterea unui părinte duhovnicesc hristic (cf. Ioan 10, 11). Descriind consecinţele suferite de preoţii care‑şi folosesc greşit autoritatea, Sfântul Ioan Gură de Aur afirma că preferă anarhia unei autorităţi întrebuinţate cu netrebnicie. Realitatea contemporană ne ajută să redefinim cu vigilenţă şi ingeniozitate conceptele de îndrumare duhovnicească şi ascultare, dar şi să le desăvârşim, ajutându‑ne să facem deosebirea între autoritatea spirituală autentică şi cea disimulată.
Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii.Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. S‑ar putea replica: „Într‑o asemenea situaţie, cum se poate verifica dacă mentorul duhovnicesc îşi menţine smerenia, lepădându‑se de propria voie?” Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării.Sfântul Marcu Ascetul afirma acest lucru fără nici un echivoc:
„Cel care amestecă în ascuns în poruncă voia sa este un desfrânat”.
Dincolo de faptul că întrebuinţarea improprie a autorităţii duhovniceşti e o formă de desfrânare spirituală, ea este şi o formă de autism spiritual –oamenii şi lucrurile ajungând să fie percepute în funcţie de utilitatea pe care o au pentru aşa‑zisul mentor. Un astfel de mentor spiritual nu va putea niciodată pretinde că este de bună credinţă atunci când rosteşte binecunoscutele cuvinte ale Rugăciunii Domneşti: „facă‑se voia Ta [s.a.], precum în cer aşa şi pe pământ.”
Relaţiile spirituale care nu‑l implică decât pe unul dintre cei doi (duhovnic şi credincios) nu vor fi niciodată nişte relaţii sănătoase, iar relaţia spirituală dintre ei nu‑şi va putea atinge ţinta: un cuget eliberat de neguri, o inimă curată, voinţa de a iubi. Este necesară o angajare duhovnicească fermă atât din partea povăţuitorului sufletesc, cât şi a discipolului. Duhovnicul trebuie să se ferească de a le încătuşa voinţa fiilor şi fiicelor sale sufleteşti, după cum şi părinţii trebuie să se ferească de a‑i întărâta pe copiii lor, ca să nu se deznădăjduiască (Coloseni 3, 21).
Cel ce nu are o voinţă puternică nu se va respecta nici pe el însuşi, nici pe ceilalţi, pentru că nu învăţăm să‑i iubim pe alţii şi pe noi înşine decât printr‑un act de voinţă. De aceea, este imperios necesar să ne lepădăm de voinţa cea căzută, care ne împiedică să‑l iubim pe aproapele nostru, şi să primim iubirea lui Dumnezeu. E nevoie de un efort susţinut şi statornic pentru a ne restaura voinţa. Cel ce îşi „taie voia” încetează de a mai trăi din plin momentul prezent şi nu poate împlini voia lui Dumnezeu. Voinţa noastră nu trebuie să slăbească, ci să se întărească prin iubire, să meargă din putere în putere (Psalmi 83, 8).
Sensul creştin al lepădării de sine (cf. Matei 16, 24) nu constă în trădarea sau abandonarea sinelui, ci într‑o dinamică transfigurare lăuntrică aflată în centrul a ceea ce suntem şi facem. Să nu ne anihilăm voinţa, ci să o metamorfozăm în aşa fel încât să se poată exprima la modul optim. Încet‑încet, ucenicia duhovnicească ne învaţă să mergem alături de Hristos, să trăim şi să iubim cu intensitatea care ne‑a fost dăruită dintru începuturi, din zorii creaţiei.
Îndatoririle supravegherii pastorale
Preoţii şi ierarhii au în mod frecvent întrevederi de ordin confidenţial cu toţi cei care, la ceas de cumpănă şi vulnerabilitate acută, le solicită sprijin şi alinare sufletească. Deoarece în calitatea lor de părinţi sufleteşti ei sunt mijlocitorii prin intermediul cărora se manifestă iubirea lui Dumnezeu şi harul Lui, relaţiile lor cu credincioşii trebuie să fie pline de dragoste, sensibilitate şi grijă faţă de interesele şi binele acestora. În unele situaţii, e nevoie ca preocuparea faţă de propria persoană sau dorinţa de a fi noi înşine înţeleşi să fie lăsată deoparte de dragul unei iubiri mult mai mari, iubirea de semeni.
Credincioşii se smeresc de bunăvoie atunci când vin la spovedanie, dezvăluindu‑şi cu încredere slăbiciunile şi înfrângerile, nutrind speranţa de a fi întâmpinaţi cu multă compasiune, de a fi iertaţi de Dumnezeu şi tămăduiţi sufleteşte. Preotul are îndatorirea şi privilegiul de a‑i înconjura cu dragoste smerită pe credincioşii care vin la el în astfel de momente vulnerabile şi potenţial regeneratoare. În acest fel, el va oferi o mărturie vibrantă de solidaritate umană în duhul nemărginitei milostiviri dumnezeieşti faţă de întreaga creaţie. Implorând milă şi iertare pentru păcatele celor ce se căiesc sincer, ca şi cum ar fi vorba de sine însuşi, preotul se cuvine să nu uite niciodată că ei sunt cei pentru care a murit Hristos şi să conştientizeze faptul că şi el e la fel de păcătos şi neputincios şi capabil de a săvârşi răul ca şi cei ce îngenunchează în faţa lui Dumnezeu în prezenţa lui. În adâncul sufletului, să îngenuncheze şi el la picioarele crucii lui Hristos Domnul. Este multă bucurie în ceruri atunci când un păcătos se căieşte, şi părintele duhovnicesc este printre primii care simt această bucurie aici, pe pământ.
“Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii. Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. […] Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării”.
***
Folosirea improprie a autorităţii duhovniceşti.
În capitolul de faţă, vom discuta despre folosirea eronată a autorităţii spirituale în interiorul structurilor instituţionale ale Bisericii. În relaţiile socio‑familiale, abuzul de autoritate nu este recunoscut de cei în cauză decât cu mari eforturi şi cu nespusă dificultate. Din nefericire, acelaşi fenomen de negare se manifestă şi în Biserică.
Problema abuzului duhovnicesc nu a fost abordată pe larg, ca obiect de studiu sau de cercetare, în bibliografia ortodoxă de specialitate. Există un număr infim de statistici şi detalii, dar ele nu sunt accesibile, poate pentru a se evitariscul ca instituţiile sacre, precum parohia, preoţia sau monahismul să nu‑şi piardă prestigiul, avându‑se în vedere faptul că, de obicei, „detractorii” Bisericii stigmatizează instituţiile ecleziale, umblând după ştiri senzaţionale pentru a provoca scandal. Drept aceea, înainte de anii ’80 nu au existat studii sau scrieri care să înfăţişeze problematica abuzului duhovnicesc privit din perspectivă ortodoxă, procedându‑se ca şi în cazul problemelor legate de incest şi de alte abuzuri comise împotriva copiilor – probleme escamotate de familie şi de societate până nu de mult: ştim toţi că asemenea fapte reprobabile există, dar nu dorim ca ele să devină publice. Din informaţiile pe care le deţinem, e limpede că nu avem de‑a face doar cu situaţii izolate de „conduite imorale” sau „perversiuni”, ci în primul rând cu abuzuri de autoritate spirituală şi cu o totală lipsă de responsabilitate duhovnicească. De fapt, orice formă de abuz, fie ea fizică sau emoţională, este în esenţă o problemă spirituală. Este imperios necesar ca Biserica să rupă tăcerea provocată de reticenţa şi jena care o împiedică să abordeze acest subiect în mod deschis, pentru că ea trebuie să se afle în fruntea instituţiilor care apără drepturile celor lezaţi, nu să‑i sprijine pe cei ce vor să ascundă fapte reprobabile. În esenţă,responsabilitatea morală a părinţilor duhovniceşti şi a stareţilor nu diferă de cea a celorlalte profesii cu profil social care se focalizează pe metode de însănătoşire a oamenilor – indiferent de cât de impropriu sau incomplet ar fi să ne referim la activitatea clericilor ca la o „meserie” sau „profesie”. Toate celelalte domenii de activitate socială – învăţământul, psihologia, psihiatria, medicina, asistenţa socială şi diferitele forme de consiliere terapeutică – se desfăşoară conform unor precepte morale care le definesc clar limitele profesionale. În paginile următoare vom oferi o smerită abordare a acestui subiect, împreună cu o descriere a rolului pe care fiecare dintre noi îl are (sau ar trebui să‑l aibă) în Biserică.
Fiecare familie, grup etnic, naţiune şi civilizaţie are puncte comune de acord şi puncte comune de dezacord. Unele aspecte sau detalii ale acestora sunt recunoscute deschis şi sincer, altele sunt camuflate ori evitate. În acelaşi mod, există şi în Biserică anumite „secrete” de ordin personal sau general, care, dacă ar fi dezvăluite, ar atrage consecinţe neplăcute. Una dintre regulile tăinuite este aceea că nimănui nu‑i e permis să pună la îndoială validitatea acestor reguli. Această conspiraţie a tăcerii e în ea însăşi o dovadă de vinovăţie. Pe deasupra, faptul că în zilele noastre, mai mult decât în trecut, Biserica e aspru criticată atât dinlăuntrul ei, cât şi dinafara ei, este o invitaţie de a analiza aspectele mai profunde ale realităţii şi semnificaţiilor ei. Dacă ne concentrăm în exclusivitate asupra progreselor şi succeselor vieţii bisericeşti, fără a îngădui şi a încuraja o atitudine critică judicioasă şi constructivă faţă de Biserică, înseamnă că ignorăm cu bună ştiinţă realitatea şi semnificaţiile ei. A venit momentul să încetăm de a mai nega realitatea şi a ne asuma responsabilitatea faţă de nereuşitele sau chiar eşecurile din sânul instituţiilor bisericeşti. Este singurul mod în care putem contribui la o schimbare a lucrurilor. Din păcate, deşi am dobândit o oarecare experienţă în identificarea şi confruntarea neajunsurilor din societate, încă nu am învăţat să înţelegem şi estimăm racilele existente în Biserică. Adevărul este că, atât timp cât nu depistăm şi expunem răul în mod categoric, nu putem nutri nădejdea de a‑l birui.
Nu intenţionez să învinuiesc pe nimeni. Avertismentul lui Hristos Domnul este suficient de clar şi teribil:
Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei (Ioan 8, 7).
Într‑un alt loc, citim că Rahela îşi plânge copiii şi nu vrea să se mângâie, pentru că nu mai sunt(Matei 2, 18). Aceste cuvinte, deşi se adresează celor care au fost loviţi de o nenorocire, şi nu celor care sunt tentaţi să osândească pe aproapele lor, sunt la fel de clare şi de teribile. Odată şi odată, tăcerea trebuie spulberată.Rândurile care urmează sunt dedicate Rahelei pe care am cunoscut‑o, Rahelei care a fost maltratată cu cruzime de cei în care a avut încredere. Ele sunt de asemenea dedicate tuturor Rahelelor, cunoscute sau necunoscute, care au trebuinţă de mângâiere sau consolare.
[…]
Biserica este Trupul şi Mireasa lui Hristos, Dumnezeu‑Omul. În împărăţia iubirii Lui, toţi suntem stăpâni pentru că toţi suntem una întru El. Drept simbol şi chezăşie a împărăţiei lui Dumnezeu pe pământ, Biserica se cuvine să fie locul unde predomină iubirea şi egalitatea. Paradigma Bisericii este Sfânta Treime. Relaţia armonioasă dintre Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt trebuie să se reflecte şi să fiinţeze în viaţa Bisericii în lume. Deşi există distincţii între cele trei Ipostasuri ale dumnezeirii – Tatăl este fără de început, Fiul Unul‑Născut este deofiinţă cu Tatăl, iar Sfântul Duh purcede de la Tatăl –, Ei sunt un singur Dumnezeu în trei feţe.
Prin întruparea, viaţa, moartea şi învierea Domnului nostru Iisus Hristos, umanitatea este potenţial incorporată în viaţa dumnezeirii. Prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos Cel înviat, noi primim viaţa cea veşnică.În ultimă instanţă, nici un credincios al Bisericii nu e subordonat autorităţilor lumeşti, care sunt supuse imperfecţiunii; toţi suntem subordonaţi lui Hristos, Capul Bisericii. El este Domnul nostru. El e „viţa cea adevărată”, iar Tatăl ceresc e „lucrătorul” viei. El ne cere să rămânem în El, întru iubirea Lui, şi să‑I îngăduim să rămână în noi, iubindu‑ne unii pe alţii precum ne‑a iubit El,pentru a aduce „roadă multă” şi „laudă multă” să aducem Tatălui ceresc (cf. Ioan 15, 1‑17).
Pietatea ortodoxă îi cinsteşte în mod deosebit pe slujitorii hirotoniţi ai Bisericii cărora li s‑au încredinţat locuri de frunte în ierarhia bisericească, rugându‑se neîncetat pentru ei.Slujirea pastorală în numele lui Iisus Hristos este atât de importantă şi responsabilitatea ei e atât de mare, încât nu se poate să nu le datorăm respect şi recunoştinţă tuturor celor ce şi‑au dedicat viaţa acestei sfinte lucrări. A‑i cinsti pe ierarhii noştri devine o datorie de onoare, cu atât mai mult cu cât diaconii şi preoţii îi cinstesc şi ei, la rândul lor, demonstrând astfel că sunt instrumente autentice ale iubirii şi păcii dumnezeieşti pe care le dăruiesc credincioşilor pentru a le înfrumuseţa şi călăuzi viaţa de zi cu zi.
Cu toate acestea, aspectele formale ale cinstirii ierarhilor îi pot uneori îndepărta atât pe ei, cât şi pe diaconii şi preoţii care‑i însoţesc în slujire de credincioşii pe care sunt chemaţi să‑i iubească şi să‑i slujească. Unii dintre noi au impresia că ierarhii sunt aşezaţi undeva sus, pe un fel de soclu, fiind desprinşi de realităţile zilnice şi inaccesibili oamenilor de rând. Pe de altă parte, dacă unii dintre ei nu‑şi refuză nimic şi‑şi satisfac toate gusturile, ajung să creadă că fac parte dintr‑o categorie superioară, cu totul privilegiată, căreia i se cuvin drepturi speciale. O asemenea atitudine contravine învăţăturilor lui Hristos şi spiritului hristic de comuniune întru iubire, smerenie şi slujire.
Din nefericire, tradiţia şi pietatea creştină i‑a aşezat pe păstorii Bisericii pe un piedestal prea înalt, făcându‑i aproape inabordabili pentru majoritatea oamenilor, asupra cărora îşi exercită o teribilă şi indisputabilă autoritate. Adeseori, credincioşii evlavioşi îi consideră înzestraţi cu puteri supraomeneşti, „egali cu îngerii” – pentru a‑l cita pe Sfântul Ioan Gură de Aur. Este extrem de periculos pentru un păstor bisericesc să se considere pe el însuşi deasupra celorlalţi oameni. Puterea clericilor este oricum foarte mare, având în vedere faptul că au acces la tainele sufletului omenesc, această zonă extrem de vulnerabilă a făpturii umane, şi că sunt preocupaţi de felul în care se raportează credincioşii la Dumnezeu. Desigur, clericii sunt icoana calităţii de preot a lui Hristos şi a slujirii Sale de arhiereu, dar aceasta nu‑i absolvă de a lua aminte la limitele lor personale şi interpersonale, fizice şi spirituale. Întorcându‑ne la Sfântul Ioan Gură de Aur, precizăm că el respingea cu hotărâre orice formă de „angelolatrie” în viaţa şi lucrarea preoţească.
Unii presupun în mod eronat că părinţii duhovniceşti au atins stadiul de desăvârşire umană, fiind întru totul vindecaţi de păcat. Ce bine ar fi dacă ar fi aşa! Dar oare nu ne‑a prevenit Hristos Domnul:
Scoate mai întâi bârna din ochiul tău şi numai atunci vei vedea să scoţi paiul din ochiul fratelui tău (Matei 7, 5)?
Alţii consideră că cele trei trepte ale sacerdoţiului – diaconia, preoţia şi episcopatul – corespund celor trei niveluri ale evoluţiei spirituale: purificarea, iluminarea şi desăvârşirea. Ar fi ideal dacă toţi cei ce râvnesc să fie diaconi, preoţi sau episcopi ar atinge cele trei stadii de dezvoltare spirituală înainte de a fi hirotoniţi! Un asemenea deziderat însă e foarte dificil de realizat în contextul vremurilor noastre. Cum s‑ar putea stabili şi evalua aceste trepte de evoluţie spirituală? Există suficienţi candidaţi calificaţi să împlinească exigenţele duhovniceşti ale Bisericii din zilele noastre?
Chiar dacă un candidat la preoţie a atins un anumit grad de catarsis spiritual, aceasta nu înseamnă că este pe deplin purificat pentru restul vieţii sale, fiindcă se va afla într‑o luptă neîncetată cu firea umană căzută până la răsuflarea cea de pe urmă (cf. I Corinteni 9, 27). Evoluţia spirituală este un proces continuu care se desfăşoară de‑a lungul întregii vieţi; ea începe cu mult înainte de hirotonie, continuă după ce ne‑am asumat responsabilităţile pastorale şi durează până în ultimul moment al vieţii noastre pământeşti.
Desigur, cu cât ne vom sfinţi mai mult prin comuniunea cu Dumnezeu şi printr‑o smerită fuziune cu lumea pe care a creat‑o El, cu atât mai bine Îl vom sluji pe Dumnezeu, Biserica şi lumea. Acesta este sensul în care trebuie înţeleasă chemarea de a ne purifica, ilumina şi desăvârşi, drept condiţie necesară hirotoniei. Atât exigenţele canonice privitoare la hirotonie, cât şi practica de a alege părinţi duhovniceşti din rândul clericilor trebuie să fie percepute în această lumină.
Din nefericire, acolo unde secerişul e mult, dar lucrătorii sunt puţini (Matei 9, 37), vor fi cazuri în care alegerea părinţilor sufleteşti nu se va putea face cu succes. Cu toate acestea, lucrarea Bisericii se cuvine a fi îndeplinită – şi, pentru a fi o lucrare autentică şi bineplăcută lui Dumnezeu, ea trebuie să fie o preamărire a Sfintei Treimi.Superficialitatea şi excesiva încredere în sine cu care unii clerici privesc slujirea pastorală săvârşită în numele lui Iisus Hristos şi grija faţă de sufletele care le‑au fost încredinţate dovedesc lipsa unei conştiinţe preoţeşti adecvate.
Toţi suntem căzniţi de patimi şi slăbiciuni – unii mai mult, alţii mai puţin. Întocmai celorlalţi oameni, şi diaconii, preoţii, stareţii sau episcopii sunt păcătoşi care au nevoie de vindecare. Dacă cei ale căror răni nu sunt încă pe deplin tămăduite ajung în poziţii de autoritate, se va amplifica riscul ca afecţiunea lor spirituală să‑i lezeze pe alţii sau chiar să se transmită altora, aşa cum se transmit viruşii. Este de asemenea posibil ca ei să se înconjoare de persoane care suferă de aceleaşi afecţiuni. Verificarea atentă a candidaţilor la preoţie are o importanţă deosebită. Biserica trebuie să se orienteze spre cei cu o spiritualitate matură, echilibraţi psihic, înzestraţi cu smerenie şi discernământ, fără să precupeţească nici un efort în alegerea şi pregătirea lor, ajutându‑i apoi să‑i instruiască pe cei pe care‑i conduc – pe tărâm educativ, psihologic şi, mai presus de toate, spiritual.„Vrednic este!” să nu fie rostit decât atunci când cel ce urmează să fie hirotonit a atins un înalt nivel duhovnicesc.
Revenind la cele afirmate mai înainte, să reţinem că oricât de riguros ar fi procesul de alegere, hirotonie şi numire a ierarhilor, preoţilor, stareţilor, stareţelor, duhovnicilor, consilierilor eparhiali şi a personalului ecleziastic, chiar şi cei mai buni dintre ei sunt departe de a fi atins perfecţiunea şi au nevoie de îndreptare: Nimeni nu este drept, nu e drept nici unul! (Romani 3, 10).Tot omul e supus ispitei şi trebuie să se lupte cu firea umană căzută. Unul singur este desăvârşit; Unul singur este sfânt (cf. I Petru 1, 16).
Nimeni nu se poate vindeca fără ajutorul medicului. Toţi avem nevoie de un tămăduitor duhovnicesc. Aceasta este învăţătura lipsită de echivoc a Sfinţilor Părinţi, aşa cum arătam în capitolele anterioare. Uităm prea uşor că şi preoţii, duhovnicii şi episcopii au aceeaşi trebuinţă de terapie neîncetată ca şi mirenii. Cine poate pretinde că a atins perfecţiunea? Cu toate acestea, există ipoteza tăinuită că părinţii duhovniceşti au fost deja întru totul vindecaţi. Necesitatea de purificare permanentă a clericilor a fost subliniată de Sfântul Grigorie Teologul:
„Curăţeşte‑te pe tine însuţi înainte de a căuta să‑i curăţeşti pe alţii; dobândeşte înţelepciunea dacă vrei să‑i înveţi pe alţii; fii tu însuţi lumină dacă vrei să străluceşti pentru alţii; atinge‑i pe ceilalţi după ce L‑ai atins pe Dumnezeu; sfinţeşte‑te pe tine însuţi pentru a‑i sfinţi pe ceilalţi.”
Toţi suntem făpturi imperfecte chemate la desăvârşire prin harul lui Dumnezeu, care este împreună‑lucrător cu propria noastră voinţă. Toţi avem trebuinţă de cineva care să mijlocească pentru noi pentru a dobândi iubirea dumnezeiască cea atotvindecătoare. Se cuvine ca toţi să avem un părinte duhovnicesc, un povăţuitor spiritual – fie că suntem mireni, diaconi, preoţi, monahi, monahii, stareţi, stareţe, duhovnici, episcopi, arhiepiscopi, mitropoliţi sau patriarhi.Pe drumul spre sfinţenie, conducătorii Bisericii călătoresc împreună cu credincioşii. Este o călătorie comună. Nici unul dintre noi nu se desăvârşeşte singur, nici unul nu se mântuieşte singur. Toţi avem trebuinţă de rugăciunile celorlalţi, de dragostea lor, de sprijinul lor, de comuniunea cu ei, care să ne ocrotească şi să ne încurajeze, să susţină ceea ce e bun în noi şi să ne atragă atenţia asupra defectelor pe care trebuie să le corectăm. Iată ce înseamnă a aparţine Trupului lui Hristos.
Chiar dacă folosirea improprie a autorităţii în Biserică ne poate priva de comuniune, nu trebuie să ajungem niciodată să ignorăm mila, compasiunea, compătimirea celor aflaţi în suferinţă. Orice abuz de putere trebuie demascat imediat şi recunoscut ca atare. Chiar dacă păcatul e o realitate a vieţii, el nu e adevărul ei.Noi însă preferăm să ascundem prezenţa păcatului în relaţiile Bisericii cu oamenii şi să scoatem în evidenţă prioritatea harului. În timp ce „harul instituţionalizat” e proclamat triumfalist, „păcatul instituţionalizat” e rareori spovedit – ceea ce înseamnă a abuza atât de noţiunea de păcat, cât şi de noţiunea de har, deoarece, dincolo de dimensiunea lor personală şi cosmică, păcatul şi harul au şi o dimensiune socială. Să nu ne ocupăm doar de nelegiuirile şi nedreptăţile care au loc în economie şi în ecologie, ci să ne amintim că păcatele şi abuzurile pot exista şi în instituţii tradiţional identificate cu lucrarea harului dumnezeiesc sau pot fi chiar provocate de ele uneori.
Acest aparent contrast nu constă în diferenţele dintre instituţie şi inspiraţie sau dintre lege şi har, ci în discrepanţa dintre „harul divin” şi „instituţiile păcătoase”, dintre elementele harismatice ale Bisericii şi manifestările abuzive ale autorităţii instituţionale. Am menţionat deja că Biserica lucrează pe două niveluri complementare, care păstrează integritatea Evangheliilor: cel ierarhic (văzut) şi cel duhovnicesc (nevăzut), cel exterior şi cel interior, cel administrativ şi cel profetic. Între aceste două aspecte nu se cuvine să existe nici juxtapunere, nici opoziţie. Structurile ecleziale trebuie să înceteze să mai facă abuz de har şi să nu capituleze niciodată în faţa păcatului, pentru a nu provoca suferinţe credincioşilor.
Unul dintre motivele care stau la baza folosirii improprii a autorităţii ecleziale este demarcaţia dintre har şi păcat, trasată cu multă stricteţe şi convingere de acei conducători ai Bisericii care decretează că harul se află sub controlul şi în posesia Bisericii, iar păcatul ţine de lumea secularizată. Dar, aşa cum afirmam şi în capitolele precedente, harul nu trebuie izolat de firea umană (care e supusă păcatului), după cum nici păcatul nu trebuie identificat cu întunericul – deoarece el constituie o provocare ce poate duce, în ultimă instanţă, la purificarea lăuntrică a păcătosului şi poate fi o sursă de iluminare a acestuia. Cei ce manipulează puterea eclezială, pretinzând că deţin autoritatea asupra harului divin, întruchipează abuzul spiritual: pentru unii ca aceştia, ascultarea şi supunerea garantează dobândirea harului, în timp ce neascultarea duce în mod automat la „căderea din har” şi atrage după sine excomunicarea, nici mai mult, nici mai puţin.
Spre deosebire de abuzurile fizice, care provoacă răni trupului omenesc, şi de abuzurile comise asupra mediului înconjurător, care provoacă răni naturii, abuzurile spirituale lasă răni permanente în sufletele credincioşilor şi asupra trupului Bisericii. Acest lucru se întâmplă atunci când harul e drămuit de cineva din afara noastră, în loc să fie un dar obţinut prin lucrarea propriului discernământ, şi atunci când păcatul devine un prilej de a fi moralizaţi, în loc să fie identificat de noi înşine, arătat celor ce au competenţa duhovnicească necesară, iar apoi tămăduit prin harul lui Dumnezeu.
Nu intenţionez să sugerez că toţi cei ce deţin autoritatea spirituală distorsionează realitatea harului şi a păcatului, dar cred că puterea poate uneori să orbească conştiinţa; rezultatul este căcei ce nu folosesc autoritatea spirituală aşa cum se cuvine nu recunosc că‑i domină pe subordonaţii lor sau că‑i tratează cu asprime, ci consideră că acţionează în numele harului primit la hirotonie. A acţiona potrivit harului divin înseamnă a avea grijă de ceilalţi şi a le împărtăşi greutăţile şi necazurile. Pentru a evita abuzul de putere şi har, e bine ca cei aflaţi în poziţii de autoritate să se îngrijească să demonstreze responsabilitate şi un respect izvorât din dragoste şi smerenie. E paradoxal faptul că, în multe locuri, Biserica promovează un tip de conducere fundamental opus compasiunii şi comuniunii. Riscul de a păcătui şi de a‑şi folosi autoritatea în mod eronat ar trebui să‑i determine pe cei în cauză să se analizeze cinstit şi să‑şi modifice atitudinea incorectă şi comportările nepotrivite: aceasta ar fi o dovadă a faptului că instituţia pe care‑o reprezintă e un organism sănătos. În cazul în care ei resping autoanaliza critică, înseamnă că avem de‑a face cu un organism bolnav.
Din nefericire, harul divin, care este infinit, e redus la dimensiunile instituţionale ale Bisericii şi identificat cu reprezentanţii Bisericii, care socotesc că el acţionează „mecanic” şi că numai modul lor de a‑l administra e cel „corect”; cu alte cuvinte, în concepţia lor, Biserica este un fel de „vrăjitor din Oz” pe tărâmul căruia harul lucrează în mod magic.
Refuzul unora dintre preoţi sau ierarhi de a accepta că atât ei, cât şi instituţiile ecleziologice sunt supuse păcatului dovedeşte pierderea harului. Numai activarea conştiinţei în direcţia recunoaşterii propriilor păcate ne poate apropia de harul divin; în caz contrar, păcatul se va transmite de la o generaţie la alta, instituţionalizându‑se. Deschiderea spre har este demonstrată de exprimarea sinceră a mâhnirii faţă de instituţionalizarea harului. Prin urmare, se cuvine ca atât instituţiile, cât şi cei ce se află în fruntea acestora să se străduiască să‑şi redobândească sensibilitatea şi capacitatea de a‑şi înţelege şi accepta vulnerabilităţile, deplângându‑şi învârtoşarea inimii (cf. Evrei 3, 8).
Biserica trebuie să se ferească de a‑şi idealiza sau idolatriza conducătorii, transformându‑i în zei şi venerându‑i. Nu avem decât un singur Stăpân suprem – aceasta e realitatea pe care o mărturiseşte întreaga Biserică în fiecare duminică, înainte de celebrarea Sfintei Euharistii.Dacă îi vom idealiza pe păstorii noştri, îi vom aşeza într‑o categorie singulară, excluzându‑i, de fapt, din comunitate. În orice situaţie, idealizarea echivalează cu o dezumanizare. Preoţii sau ierarhii nu mai au prilejul să înveţe din propriile greşeli, pentru că, idealizaţi fiind, nu le e permis să facă nici o greşeală! Ei sunt obligaţi să fie desăvârşiţi. Din pricină că nici unul dintre noi, oamenii, nu e desăvârşit, unii simt nevoia de a‑şi ascunde slăbiciunile, pretinzând, „de dragul credincioşilor”, că sunt mai virtuoşi decât sunt în realitate. În felul acesta se insinuează în ei ipocrizia, iar rănile lor lăuntrice se infectează şi se agravează. Să‑i privim pe preoţi şi pe episcopi ca pe nişte oameni ca toţi oamenii, cu defecte şi calităţi – păcătoşi şi sfinţi ca oricare dintre noi.
„[…] Transferurile şi contratransferurile de iubire sunt alcătuite din toate pasiunile iraţionale, toate falsele iubiri şi toate experienţele afective nereuşite ale unei persoane sau, mai precis, din dorinţa avidă de a poseda obiectul unei afecţiuni imaginare. Adevărata dragoste însă nu poate exista decât într‑o relaţie autentică, atunci când cele două persoane implicate într‑o relaţie de afecţiune au încetat de a mai avea iluzii unul despre celălalt, chiar dacă acest fapt poate fi uneori dureros, nu văzându‑se ca prin oglindă, în ghicitură (I Corinteni 13, 12), ci văzându‑se faţă către faţă, aşa cum sunt ei în realitate. Nu este deloc greu pentru un preot surmenat şi lipsit de afecţiune să cadă în capcana de a crede că puternicele sentimente induse prin aceste fenomene de transfer şi contratransfer sunt indiciile unei iubiri de care n‑a avut niciodată parte şi pe care, în sfârşit, a dobândit‑o – o iubire adevărată, căreia i se abandonează fără să se gândească câtuşi de puţin la consecinţele unui astfel de abandon.”
Idealizarea preotului sau fenomenul de „transfer de imagine” trebuie recunoscut ca atare. Să veghem cu toată grija ca nu cumva amabilitatea, îngăduinţa, concesiile şi vulnerabilitatea preoţilor, pe de o parte, şi admiraţia credincioşilor faţă de aceştia sau chiar idolatrizarea lor de către credincioşi, pe de altă parte, să ajungă să constituie temeiuri de manevrare a oamenilor de către unii conducători spirituali care‑şi urmăresc satisfacerea ambiţiilor personale, a setei lor de putere sau a dorinţei de a fi iubiţi.Ajunşi aici, aş îndrăzni să definesc abuzul de autoritate spirituală drept diferenţa categorică dintre cei ce‑I slujesc lui Dumnezeu şi credincioşilor cu smerenie şi dragoste jertfelnică şi cei ce‑şi impun voinţa asupra acestora din urmă, profitând de naivitatea lor şi exploatându‑i din punct de vedere fizic, afectiv sau duhovnicesc.
Responsabilităţile conducătorilor Bisericii
În trecut, atât creştinii răsăriteni, cât şi cei apuseni considerau Taina Preoţiei drept suprema formă de slujire întru iubire. Neîndoielnic, misiunea povăţuitorilor spirituali este aceea de a afirma, consolida şi susţine câte sunt adevărate, câte sunt de cinste, câte sunt drepte, câte sunt curate, câte sunt vrednice de iubire, câte sunt cu nume bun (Filipeni 4, 8). Obiectivul principal al relaţiei preotului cu credincioşii este desfiinţarea păcatului şi restaurarea vieţii (cf. Ioan 10, 10). Pe baza acestei relaţii care duce la metamorfozarea lăuntrică a omului, lumea va putea afla în Biserică vindecarea şi echilibrul spiritual după care tânjeşte. În acest fel, Biserica îşi va îndeplini misiunea ei de a binevesti săracilor, de a‑i vindeca „pe cei zdrobiţi cu inima”, de a le vesti „robilor libertatea şi orbilor vederea” şi de a‑i slobozi „pe cei apăsaţi” (cf. Luca 4, 18‑19).
Conştient de aptitudinile şi înzestrările sale, care sunt daruri ale lui Dumnezeu, cel ce a preluat îndatoririle de slujitor al Domnului trebuie să ia neîncetat aminte la deficienţele şi limitele proprii, mai ales la slăbiciunile şi ispitele personale, interpersonale şi spirituale de care trebuie să aibă grijă să se ferească necontenit, supraveghindu‑se cu multă vigilenţă. Slujitorii Bisericii au responsabilitatea de a se comporta totdeauna într‑o manieră adecvată celor chemaţi să vindece rănile sufleteşti ale oamenilor şi să le înlesnească evoluţia pe plan spiritual. Orice acţiune contrară atingerii acestor obiective va avea drept consecinţă lezarea celor ce le‑au fost încredinţaţi, de multe ori însoţită de convingerea acestora că ei sunt cei vinovaţi şi că nu sunt vrednici de a fi iubiţi de Dumnezeu şi iertaţi de El – Cel pe care slujitorii Bisericii sunt chemaţi să‑L reprezinte.
Grija deosebită pentru responsabilitatea morală pe care‑o presupune slujirea pastorală l‑a determinat pe Sfântul Isidor Pelusiotul să afirme următoarele într‑una dintre cele mai semnificative scrisori ale sale despre autoritatea spirituală:
„Răspunderea nu este una uşoară, ci e foarte grea; este o slujire dificilă, plină de obligaţii, căci nu e vorba despre o autoritate pentru care nu se dă socoteală; necesită o mare atenţie la detalii, întocmai celei cerute în ştiinţa medicinei, nu o supraveghere tiranică; presupune luare‑aminte şi sensibilitate, nu putere nestăpânită”.
De nu vă veţi reveni şi nu veţi fi ca pruncii, spune Domnul nostru Iisus Hristos, nu veţi intra în Împărăţia cerurilor (Matei 18, 3). Acest avertisment nu este adresat numai mirenilor, ci fiecărui membru şi slujitor al Bisericii.Conducătorii Bisericii să nu îngăduie poziţiei lor să‑i facă să se simtă superiori celorlalţi oameni.Sfântul Ignaţiu Teoforul, episcopul Antiohiei, scria:
„Nimeni să nu se trufească cu rangul său sau să se considere superior, căci credinţa şi dragostea sunt totul, şi ele vor precumpăni asupra tuturor lucrurilor”.
Îndrumarea duhovnicească şi ucenicia spirituală nu presupun dominare şi subordonare. Toţi oamenii poartă în ei chipul lui Dumnezeu, toţi sunt egali între ei, toţi au o nepreţuită valoare. În ceea ce‑i priveşte pe creştinii botezaţi, toţi au primit Duhul Sfânt la Botez, intrând astfel în rândurile preoţiei împărăteşti (I Petru 2, 9) a Mântuitorului Hristos. Toţi sunt vrednici de cinste şi respect. Aşa cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur, dacă cei ce au primit hirotonia se consideră superiori celorlalţi oameni, se amăgesc pe ei înşişi; hirotonia înseamnă slujire, nu superioritate. Un părinte duhovnicesc autentic îşi jertfeşte viaţa pentru cei pe care‑i păstoreşte (cf. Ioan 10, 11), din dragoste pentru ei, iubindu‑i aşa cum i‑a iubit Hristos (cf. Ioan 13, 34). Aceasta este singura sa autoritate, singura sa „putere” – puterea unui părinte duhovnicesc hristic (cf. Ioan 10, 11). Descriind consecinţele suferite de preoţii care‑şi folosesc greşit autoritatea, Sfântul Ioan Gură de Aur afirma că preferă anarhia unei autorităţi întrebuinţate cu netrebnicie. Realitatea contemporană ne ajută să redefinim cu vigilenţă şi ingeniozitate conceptele de îndrumare duhovnicească şi ascultare, dar şi să le desăvârşim, ajutându‑ne să facem deosebirea între autoritatea spirituală autentică şi cea disimulată.
Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii.Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. S‑ar putea replica: „Într‑o asemenea situaţie, cum se poate verifica dacă mentorul duhovnicesc îşi menţine smerenia, lepădându‑se de propria voie?” Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării.Sfântul Marcu Ascetul afirma acest lucru fără nici un echivoc:
„Cel care amestecă în ascuns în poruncă voia sa este un desfrânat”.
Dincolo de faptul că întrebuinţarea improprie a autorităţii duhovniceşti e o formă de desfrânare spirituală, ea este şi o formă de autism spiritual –oamenii şi lucrurile ajungând să fie percepute în funcţie de utilitatea pe care o au pentru aşa‑zisul mentor. Un astfel de mentor spiritual nu va putea niciodată pretinde că este de bună credinţă atunci când rosteşte binecunoscutele cuvinte ale Rugăciunii Domneşti: „facă‑se voia Ta [s.a.], precum în cer aşa şi pe pământ.”
Relaţiile spirituale care nu‑l implică decât pe unul dintre cei doi (duhovnic şi credincios) nu vor fi niciodată nişte relaţii sănătoase, iar relaţia spirituală dintre ei nu‑şi va putea atinge ţinta: un cuget eliberat de neguri, o inimă curată, voinţa de a iubi. Este necesară o angajare duhovnicească fermă atât din partea povăţuitorului sufletesc, cât şi a discipolului. Duhovnicul trebuie să se ferească de a le încătuşa voinţa fiilor şi fiicelor sale sufleteşti, după cum şi părinţii trebuie să se ferească de a‑i întărâta pe copiii lor, ca să nu se deznădăjduiască (Coloseni 3, 21).
Cel ce nu are o voinţă puternică nu se va respecta nici pe el însuşi, nici pe ceilalţi, pentru că nu învăţăm să‑i iubim pe alţii şi pe noi înşine decât printr‑un act de voinţă. De aceea, este imperios necesar să ne lepădăm de voinţa cea căzută, care ne împiedică să‑l iubim pe aproapele nostru, şi să primim iubirea lui Dumnezeu. E nevoie de un efort susţinut şi statornic pentru a ne restaura voinţa. Cel ce îşi „taie voia” încetează de a mai trăi din plin momentul prezent şi nu poate împlini voia lui Dumnezeu. Voinţa noastră nu trebuie să slăbească, ci să se întărească prin iubire, să meargă din putere în putere (Psalmi 83, 8).
Sensul creştin al lepădării de sine (cf. Matei 16, 24) nu constă în trădarea sau abandonarea sinelui, ci într‑o dinamică transfigurare lăuntrică aflată în centrul a ceea ce suntem şi facem. Să nu ne anihilăm voinţa, ci să o metamorfozăm în aşa fel încât să se poată exprima la modul optim. Încet‑încet, ucenicia duhovnicească ne învaţă să mergem alături de Hristos, să trăim şi să iubim cu intensitatea care ne‑a fost dăruită dintru începuturi, din zorii creaţiei.
Îndatoririle supravegherii pastorale
Preoţii şi ierarhii au în mod frecvent întrevederi de ordin confidenţial cu toţi cei care, la ceas de cumpănă şi vulnerabilitate acută, le solicită sprijin şi alinare sufletească. Deoarece în calitatea lor de părinţi sufleteşti ei sunt mijlocitorii prin intermediul cărora se manifestă iubirea lui Dumnezeu şi harul Lui, relaţiile lor cu credincioşii trebuie să fie pline de dragoste, sensibilitate şi grijă faţă de interesele şi binele acestora. În unele situaţii, e nevoie ca preocuparea faţă de propria persoană sau dorinţa de a fi noi înşine înţeleşi să fie lăsată deoparte de dragul unei iubiri mult mai mari, iubirea de semeni.
Credincioşii se smeresc de bunăvoie atunci când vin la spovedanie, dezvăluindu‑şi cu încredere slăbiciunile şi înfrângerile, nutrind speranţa de a fi întâmpinaţi cu multă compasiune, de a fi iertaţi de Dumnezeu şi tămăduiţi sufleteşte. Preotul are îndatorirea şi privilegiul de a‑i înconjura cu dragoste smerită pe credincioşii care vin la el în astfel de momente vulnerabile şi potenţial regeneratoare. În acest fel, el va oferi o mărturie vibrantă de solidaritate umană în duhul nemărginitei milostiviri dumnezeieşti faţă de întreaga creaţie. Implorând milă şi iertare pentru păcatele celor ce se căiesc sincer, ca şi cum ar fi vorba de sine însuşi, preotul se cuvine să nu uite niciodată că ei sunt cei pentru care a murit Hristos şi să conştientizeze faptul că şi el e la fel de păcătos şi neputincios şi capabil de a săvârşi răul ca şi cei ce îngenunchează în faţa lui Dumnezeu în prezenţa lui. În adâncul sufletului, să îngenuncheze şi el la picioarele crucii lui Hristos Domnul. Este multă bucurie în ceruri atunci când un păcătos se căieşte, şi părintele duhovnicesc este printre primii care simt această bucurie aici, pe pământ.
Комментарии
Отправить комментарий