A treia Romă: un mit medieval "pravoslavnic" Rusesc și extensiile lui contemporane...
Lungă vreme, în publicistica geopolitică, formula „a treia Romă“ (în slavonă, Tretii Rim) a ținut loc pentru tot ceea ce este mai misterios și mai subversiv în politica Moscovei si a Patriarhieii Moscovite anarhie și tiranie, universalism și eshatologie, putere și religie. Conceptul se leagă de contextul istoric al transformării marelui cnezat al Moscovei în imperiu rus (domniile lui Vasile al III-lea și Ivan cel Groaznic), al centralizării puterii în mâinile aparatului administrativ imperial. Legitimitatea politică a acestor prefaceri a fost căutată pe terenul religiei. Când, patru secole mai târziu, Stalin a ieșit din clădirea Comitetului Central ținându-l de subraț pe bătrânul mitropolit Serghie(Stragorodschii) primul Patriarh ai ortodoxiei bolsevice sovetice cu care tocmai negociase susținerea morală a războiului împotriva Germaniei de către Biserică, în schimbul reactivării Patriarhiei Moscovei, medievistul a exclamat „a treia Romă“, indicând că țarul roșu, avatar al lui Ivan cel Groaznic, intrase în rolul de hipodiacon susținător al patriarhului, care era de altfel și ultimul rol sacru recunoscut împăratului în ecleziologia bizantină.
Ce este a treia Romă oare Patriarhia Moscovita?? O întorsătură de frază dintr-o scrisoare trimisă de un călugăr din Pskov către agentul guvernamental moscovit Munehin, prin care se extinde și asupra Moscovei analogia, stabilită deja în antichitatea târzie, dintre Roma și Constantinopol, prin care acesta din urmă căpăta titlul simbolic de Noua Romă, adică noua capitală a imperiului și a lumii întregi. Formula a treia Romă operează transformarea relației binare dintre vechi și nou într-o relație de succesiune ternară, în care atributele devin numerale ordinale, iar după ce o primă și o a doua Romă par să fi ieșit din istorie, cea de a treia este gata să intre în scenă.
Formulată în rezumat, teoria seamănă cu o succesiune de imperii universale, care se sting prin declin politic și militar și sunt înlocuite de noi structuri imperiale dornice să-și legitimeze puterea prin asumarea funcției simbolice de Roma – capitală a lumii. Citită la nivelul acesta, formula este fie o exagerare retorică, fie o trivializare incultă.
A treia Romă, în textul lui Filotei din Pskov, este o idee mai complexă și mai subtilă de atât. Roma nu este numai expresia universalității politice incarnate de imperiul roman, ci și a celei religioase întrupată în urmașul apostolului Petru. Coincidența dintre universalitatea politică și cea religioasă face ca Roma să fie cu adevărat diferită de alte capitale. Juxtapunerea celor două autorități în același centru creează însă o raportare între ele, care poate să fie de supunere a celei bisericești față de cea politică, de neutralitate și toleranță a uneia față de cealaltă sau de supunere a celei politice față de cea bisericească. Dimensiunea religioasă a ideii de Roma este cea care dă toată puterea speculației teologico-politice. Din acest punct de vedere, Noua Romă (Constantinopol) a întruchipat prima soluție, supunerea religiosului față de politic, cel puțin în prima jumătate de mileniu a existenței sale, după care s-a produs o treptată inversare a raportului (o asemenea opinie este cel putin discutabila; nu se poate spune ca in primul mileniu a existat o subordonare sistematica a religiosului de catre politic – n.n.). Astfel, la sfârșitul existenței politice a Noii Rome, ea rămâne doar un simbol al ideii religioase, și anume capitala patriarhului Bisericii Orientale, o putere religioasă însă capabilă să legitimeze puterea politică, înălțându-se deasupra ei.
Ideea de Roma capătă astfel, în gândirea lui Filotei, o a doua valență, cea de gardian al religiei și, prin extensie, al religiei adevărate, ortodoxia. Sfântul Silvestru și urmașii săi pe tronul Romei au fost gardieni ai credinței până când au decăzut din această demnitate din cauza ereziei lui filioque (și a celorlalte erori ulterioare ale latinilor). Noua Roma, prin Fotie (858-867; 877-886) și urmașii săi pe tronul patriarhal ecumenic, a preluat rolul de gardian al credinței adevărate până când, la rândul ei, a decăzut din această demnitate din cauza trădării ortodoxiei la Conciliul de la Florența (1439). Observăm că în expresia „două Rome au căzut“ Filotei nu se referă la cuceririle militare ale celor două capitale imperiale, ci la căderile în erezie ale celor două instituții religioase, papalitatea și patriarhia ecumenică, care au avut drept consecință și înfrângerea militară.
Pe cale de consecință, a treia Romă este noul apărător al ortodoxiei (Defensor al Bisericii este unul dintre titlurile sacre ale împăratului bizantin). Aici apare ambiguitatea în textul lui Filotei. Este această a treia Romă instituția ecleziastică sau cea politică de la Moscova, principele sau mitropolitul / patriarhul?Dezambiguizarea s-a produs într-un sens sau altul în funcție de epocă, din cele patru secole de imperiu rus, două fiind marcate de o instituție ecleziastică cu un grad mare de autonomie sau chiar drept de tutelare spirituală a puterii politice (mitropolitul Macarie față de tânărul Ivan cel Groaznic, patriarhul Filaret în relația cu fiul său țarul Mihail, patriarhul Nikon față de țarul Alexei) și două de supunere totală a Bisericii față de împărat (de la desființarea partriarhiei de către Petru cel Mare până la restaurarea patriarhiei în anul revoluției, 1917). Cu toate acestea, a prevalat ideea că ortodoxia are nevoie de un apărător, iar acesta este fie împăratul ca persoană, fie statul ca instituție, fie chiar poporul rus în ansamblul lui, prin pioșenia sa extraordinară, iar în secolul XX prin numărul mare de martiri ai credinței. Astfel, un corolar al ideii de a treia Romă este cel de Sfântă Rusie, atunci când poporul cel pios apără Biserica de țarul cel rău (a se vedea Scrisorile prințului Andrei Kurbski către Ivan cel Groaznic). Născută din ideea de a treia Romă, „Sfânta Rusie“ s-a transformat în oponent și contrapondere la puterea politică.
Însă, în secolul XX, în lectura lui Soljenițîn, a treia Romă și Sfânta Rusie s-au reunit prin opoziția la regimul bolșevic, iar ceea ce s-a numit „sergianismul -Patriarhia Moscovita bolsevica“, adică politica de adeziune a Bisericii Ruse la regimul comunist, a fost socotit o erezie și o decădere personală a marilor ierarhi.
Cu toate acestea, politica lui Gorbaciov de toleranță față de Biserica Rusă, transformată apoi în adopție a Bisericii Ruse ca instituție națională începând din anul mileniului încreștinării Rusiei, 1988, a schimbat radical datele problemei din punct de vedere al Bisericii Ruse și a deschis o decadă de negociere a locului pe care îl va ocupa istoria religioasă a poporului rus în noua identitate postsovietică a națiunii ruse. Pentru ierarhia ortodoxă era important să-și ralieze atât Biserica din catacombele interne ale spațiului sovietic, cât și legitima Biserică Ortodoxă Rusă din afara granițelor, care se erija în purtătoarea idealurilor naționale presovietice. Astfel, pasul decisiv l-a reprezentat Sinodul jubiliar al Bisericii Ortodoxe Ruse din anul 2000, în cadrul căruia au fost canonizați peste 1.000 de martiri(multi din ei dubiosi si mai putin dubiosi) creștini din perioada persecuțiilor bolșevice, în frunte cu familia imperială.
Pe măsură ce Biserica oficială, urmașa pactului dintre mitropolitul Serghie( Stragorodschii)si Stalin, se apropia discursiv de Biserica martirilor, noul naționalism monarhic bolşevizat cu conotaţie KGB-ista rusesc, mistica si aceptarea ocultelor slave în Patriarhia Moscovită asa zisa "ortodoxa", urmaș al patriotismului sovietic, recupera timid elemente ale Rusiei medievale, între care dimensiunea religioasă a conștiinței istorice ruse. O coliziune dintre aceasta din urmă și bolșevism s-a manifestat încă de la începutul revoluției ruse și s-a numit național-bolșevism monarhica expansionită. Deși curentul politic propriu-zis național-bolșevic pare a fi rămas marginal în scena politică rusească, noua formulă ideologică a proiectului euroasiatic este de esență național-bolșevică, în sensul unei reconcilieri între trecutul țarist și trecutul sovietic al Rusiei.
În acest context de inspirație național-bolșevică, se produce și revigorarea conceptului dea treia Romă, menționat prima oară într-o adresare a patriarhului Alexei cu ocazia a 850 de ani de la întemeierea Moscovei, apoi, deși absent ca atare în documentele Sinodului jubiliar al Bisericii Ortodoxe Ruse (august 2000), reluat în alte documente și răspunsuri ale Patriarhiei Moscovei, semnificând asumarea de către Moscova a rolului de apărător al ortodoxiei, cu aceeași ambiguitate constitutivă, dar FĂRĂ POCĂINŢA TURNATORILOR din Patriarhia Moscovita .
..care la randul lor fac sfinti dubiosi ai Patriarhieii ..fara a avea dreptul..(înainte de a aduce darul la altar ,lasa darul si iarta-te cu aproapele ) ..ceia ce nu au facut-o "intâii statatori ai Creaturii KGB-iste Patriarhia Moscovită". Cine e ortodoxia și cine apără ortodoxia? Dacă ortodoxia este un sistem de reprezentare a universului spiritual, atunci ea poate avea ca apărător atât puterea bisericească incarnată în Patriarhia Moscovei, cât și puterea politică incarnată în guvernul Federației Ruse. Dacă ortodoxia este tradiția religioasă a poporului rus, cu toate particularitățile cultual-culturale produse de istorie, atunci ea este consubstanțială cu Biserica Ortodoxă Rusă și are ca apărător puterea politică a statului rus. Statul poate fi doar apărător al Bisericii sau statul poate fi el însuși incarnarea unei noi spiritualități care are Biserica în sânul ei. La rândul ei, Patriarhia Moscovei poate fi doar o instituție a poporului rus sau o instituție universală, în cadrul căreia poporul rus joacă rol de avangardă. Aceste aporii nu pot fi tranșate și nici nu vor face obiectul unei asumări oficiale vreodată. Cu toate acestea, conceptul celei de a treia Rome produce acțiune politică conjugată a statului și Bisericii Ruse. Exemplul pe care îl vom discuta în cele ce urmează aduce și un element de hermeneutică prin care poate fi precizat modul în care operează conceptul de a treia Roma în prezent. Este vorba de acțiunea Bisericii Ortodoxe Ruse în Republica Moldova.
Deși se vorbește de o Biserică Ortodoxă a Moldovei, din punct de vedere canonic funcționează pe teritoriul Republicii Moldova două entități ecleziale, numite amândouă mitropolii, una făcând parte din Biserica Ortodoxă Rusă, intitulată Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove, cealaltă făcând parte din Biserica Ortodoxă Română, intitulată Mitropolia Basarabiei. Din punct de vedere al organizării interne, Biserica Ortodoxă Rusă are un caracter mai centralizat și o autoritate directă a patriarhului mai mare asupra vieții religioase din cadrul mitropoliilor, care se răsfrânge și asupra Mitropoliei Moldovei( margizâ-n-d ADEVARATII sfinti martiri,cuviosi ai neamului,si umple bisericile Moldovei cu icoane a sfintilor dubiosi ai RESTRUCTURARII sovetice ,facuti dupa cartela si cantitate ..dar nu si calitate) astfel încât patriarhul Moscovei face vizite canonice anuale pe teritoriul Republicii Moldova. În schimb, Mitropolia Basarabiei are un statut de autonomie în cadrul Bisericii Ortodoxe Române și niciun patriarh al României nu a vizitat canonic această mitropolie de la reînființarea ei. De asemenea, în ultimii 20 de ani guvernul Republicii Moldova a tratat discriminatoriu cele două mitropolii, în sensul că nu a contestat nicio clipă dependența canonică de Moscova a Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove, în schimb a tergiversat înscrierea și funcționarea Mitropoliei Basarabiei ca entitate eclezială legală. Această situație indică faptul că atât din punct de vedere intern, cât și extern Biserica „oficială“ din Republica Moldova este socotită Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove.
Lungă vreme, în publicistica geopolitică, formula „a treia Romă“ (în slavonă, Tretii Rim) a ținut loc pentru tot ceea ce este mai misterios și mai subversiv în politica Moscovei si a Patriarhieii Moscovite anarhie și tiranie, universalism și eshatologie, putere și religie. Conceptul se leagă de contextul istoric al transformării marelui cnezat al Moscovei în imperiu rus (domniile lui Vasile al III-lea și Ivan cel Groaznic), al centralizării puterii în mâinile aparatului administrativ imperial. Legitimitatea politică a acestor prefaceri a fost căutată pe terenul religiei. Când, patru secole mai târziu, Stalin a ieșit din clădirea Comitetului Central ținându-l de subraț pe bătrânul mitropolit Serghie(Stragorodschii) primul Patriarh ai ortodoxiei bolsevice sovetice cu care tocmai negociase susținerea morală a războiului împotriva Germaniei de către Biserică, în schimbul reactivării Patriarhiei Moscovei, medievistul a exclamat „a treia Romă“, indicând că țarul roșu, avatar al lui Ivan cel Groaznic, intrase în rolul de hipodiacon susținător al patriarhului, care era de altfel și ultimul rol sacru recunoscut împăratului în ecleziologia bizantină.
Ce este a treia Romă oare Patriarhia Moscovita?? O întorsătură de frază dintr-o scrisoare trimisă de un călugăr din Pskov către agentul guvernamental moscovit Munehin, prin care se extinde și asupra Moscovei analogia, stabilită deja în antichitatea târzie, dintre Roma și Constantinopol, prin care acesta din urmă căpăta titlul simbolic de Noua Romă, adică noua capitală a imperiului și a lumii întregi. Formula a treia Romă operează transformarea relației binare dintre vechi și nou într-o relație de succesiune ternară, în care atributele devin numerale ordinale, iar după ce o primă și o a doua Romă par să fi ieșit din istorie, cea de a treia este gata să intre în scenă.
Formulată în rezumat, teoria seamănă cu o succesiune de imperii universale, care se sting prin declin politic și militar și sunt înlocuite de noi structuri imperiale dornice să-și legitimeze puterea prin asumarea funcției simbolice de Roma – capitală a lumii. Citită la nivelul acesta, formula este fie o exagerare retorică, fie o trivializare incultă.
A treia Romă, în textul lui Filotei din Pskov, este o idee mai complexă și mai subtilă de atât. Roma nu este numai expresia universalității politice incarnate de imperiul roman, ci și a celei religioase întrupată în urmașul apostolului Petru. Coincidența dintre universalitatea politică și cea religioasă face ca Roma să fie cu adevărat diferită de alte capitale. Juxtapunerea celor două autorități în același centru creează însă o raportare între ele, care poate să fie de supunere a celei bisericești față de cea politică, de neutralitate și toleranță a uneia față de cealaltă sau de supunere a celei politice față de cea bisericească. Dimensiunea religioasă a ideii de Roma este cea care dă toată puterea speculației teologico-politice. Din acest punct de vedere, Noua Romă (Constantinopol) a întruchipat prima soluție, supunerea religiosului față de politic, cel puțin în prima jumătate de mileniu a existenței sale, după care s-a produs o treptată inversare a raportului (o asemenea opinie este cel putin discutabila; nu se poate spune ca in primul mileniu a existat o subordonare sistematica a religiosului de catre politic – n.n.). Astfel, la sfârșitul existenței politice a Noii Rome, ea rămâne doar un simbol al ideii religioase, și anume capitala patriarhului Bisericii Orientale, o putere religioasă însă capabilă să legitimeze puterea politică, înălțându-se deasupra ei.
Ideea de Roma capătă astfel, în gândirea lui Filotei, o a doua valență, cea de gardian al religiei și, prin extensie, al religiei adevărate, ortodoxia. Sfântul Silvestru și urmașii săi pe tronul Romei au fost gardieni ai credinței până când au decăzut din această demnitate din cauza ereziei lui filioque (și a celorlalte erori ulterioare ale latinilor). Noua Roma, prin Fotie (858-867; 877-886) și urmașii săi pe tronul patriarhal ecumenic, a preluat rolul de gardian al credinței adevărate până când, la rândul ei, a decăzut din această demnitate din cauza trădării ortodoxiei la Conciliul de la Florența (1439). Observăm că în expresia „două Rome au căzut“ Filotei nu se referă la cuceririle militare ale celor două capitale imperiale, ci la căderile în erezie ale celor două instituții religioase, papalitatea și patriarhia ecumenică, care au avut drept consecință și înfrângerea militară.
Pe cale de consecință, a treia Romă este noul apărător al ortodoxiei (Defensor al Bisericii este unul dintre titlurile sacre ale împăratului bizantin). Aici apare ambiguitatea în textul lui Filotei. Este această a treia Romă instituția ecleziastică sau cea politică de la Moscova, principele sau mitropolitul / patriarhul?Dezambiguizarea s-a produs într-un sens sau altul în funcție de epocă, din cele patru secole de imperiu rus, două fiind marcate de o instituție ecleziastică cu un grad mare de autonomie sau chiar drept de tutelare spirituală a puterii politice (mitropolitul Macarie față de tânărul Ivan cel Groaznic, patriarhul Filaret în relația cu fiul său țarul Mihail, patriarhul Nikon față de țarul Alexei) și două de supunere totală a Bisericii față de împărat (de la desființarea partriarhiei de către Petru cel Mare până la restaurarea patriarhiei în anul revoluției, 1917). Cu toate acestea, a prevalat ideea că ortodoxia are nevoie de un apărător, iar acesta este fie împăratul ca persoană, fie statul ca instituție, fie chiar poporul rus în ansamblul lui, prin pioșenia sa extraordinară, iar în secolul XX prin numărul mare de martiri ai credinței. Astfel, un corolar al ideii de a treia Romă este cel de Sfântă Rusie, atunci când poporul cel pios apără Biserica de țarul cel rău (a se vedea Scrisorile prințului Andrei Kurbski către Ivan cel Groaznic). Născută din ideea de a treia Romă, „Sfânta Rusie“ s-a transformat în oponent și contrapondere la puterea politică.
Însă, în secolul XX, în lectura lui Soljenițîn, a treia Romă și Sfânta Rusie s-au reunit prin opoziția la regimul bolșevic, iar ceea ce s-a numit „sergianismul -Patriarhia Moscovita bolsevica“, adică politica de adeziune a Bisericii Ruse la regimul comunist, a fost socotit o erezie și o decădere personală a marilor ierarhi.
Cu toate acestea, politica lui Gorbaciov de toleranță față de Biserica Rusă, transformată apoi în adopție a Bisericii Ruse ca instituție națională începând din anul mileniului încreștinării Rusiei, 1988, a schimbat radical datele problemei din punct de vedere al Bisericii Ruse și a deschis o decadă de negociere a locului pe care îl va ocupa istoria religioasă a poporului rus în noua identitate postsovietică a națiunii ruse. Pentru ierarhia ortodoxă era important să-și ralieze atât Biserica din catacombele interne ale spațiului sovietic, cât și legitima Biserică Ortodoxă Rusă din afara granițelor, care se erija în purtătoarea idealurilor naționale presovietice. Astfel, pasul decisiv l-a reprezentat Sinodul jubiliar al Bisericii Ortodoxe Ruse din anul 2000, în cadrul căruia au fost canonizați peste 1.000 de martiri(multi din ei dubiosi si mai putin dubiosi) creștini din perioada persecuțiilor bolșevice, în frunte cu familia imperială.
Pe măsură ce Biserica oficială, urmașa pactului dintre mitropolitul Serghie( Stragorodschii)si Stalin, se apropia discursiv de Biserica martirilor, noul naționalism monarhic bolşevizat cu conotaţie KGB-ista rusesc, mistica si aceptarea ocultelor slave în Patriarhia Moscovită asa zisa "ortodoxa", urmaș al patriotismului sovietic, recupera timid elemente ale Rusiei medievale, între care dimensiunea religioasă a conștiinței istorice ruse. O coliziune dintre aceasta din urmă și bolșevism s-a manifestat încă de la începutul revoluției ruse și s-a numit național-bolșevism monarhica expansionită. Deși curentul politic propriu-zis național-bolșevic pare a fi rămas marginal în scena politică rusească, noua formulă ideologică a proiectului euroasiatic este de esență național-bolșevică, în sensul unei reconcilieri între trecutul țarist și trecutul sovietic al Rusiei.
În acest context de inspirație național-bolșevică, se produce și revigorarea conceptului dea treia Romă, menționat prima oară într-o adresare a patriarhului Alexei cu ocazia a 850 de ani de la întemeierea Moscovei, apoi, deși absent ca atare în documentele Sinodului jubiliar al Bisericii Ortodoxe Ruse (august 2000), reluat în alte documente și răspunsuri ale Patriarhiei Moscovei, semnificând asumarea de către Moscova a rolului de apărător al ortodoxiei, cu aceeași ambiguitate constitutivă, dar FĂRĂ POCĂINŢA TURNATORILOR din Patriarhia Moscovita .
..care la randul lor fac sfinti dubiosi ai Patriarhieii ..fara a avea dreptul..(înainte de a aduce darul la altar ,lasa darul si iarta-te cu aproapele ) ..ceia ce nu au facut-o "intâii statatori ai Creaturii KGB-iste Patriarhia Moscovită". Cine e ortodoxia și cine apără ortodoxia? Dacă ortodoxia este un sistem de reprezentare a universului spiritual, atunci ea poate avea ca apărător atât puterea bisericească incarnată în Patriarhia Moscovei, cât și puterea politică incarnată în guvernul Federației Ruse. Dacă ortodoxia este tradiția religioasă a poporului rus, cu toate particularitățile cultual-culturale produse de istorie, atunci ea este consubstanțială cu Biserica Ortodoxă Rusă și are ca apărător puterea politică a statului rus. Statul poate fi doar apărător al Bisericii sau statul poate fi el însuși incarnarea unei noi spiritualități care are Biserica în sânul ei. La rândul ei, Patriarhia Moscovei poate fi doar o instituție a poporului rus sau o instituție universală, în cadrul căreia poporul rus joacă rol de avangardă. Aceste aporii nu pot fi tranșate și nici nu vor face obiectul unei asumări oficiale vreodată. Cu toate acestea, conceptul celei de a treia Rome produce acțiune politică conjugată a statului și Bisericii Ruse. Exemplul pe care îl vom discuta în cele ce urmează aduce și un element de hermeneutică prin care poate fi precizat modul în care operează conceptul de a treia Roma în prezent. Este vorba de acțiunea Bisericii Ortodoxe Ruse în Republica Moldova.
Deși se vorbește de o Biserică Ortodoxă a Moldovei, din punct de vedere canonic funcționează pe teritoriul Republicii Moldova două entități ecleziale, numite amândouă mitropolii, una făcând parte din Biserica Ortodoxă Rusă, intitulată Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove, cealaltă făcând parte din Biserica Ortodoxă Română, intitulată Mitropolia Basarabiei. Din punct de vedere al organizării interne, Biserica Ortodoxă Rusă are un caracter mai centralizat și o autoritate directă a patriarhului mai mare asupra vieții religioase din cadrul mitropoliilor, care se răsfrânge și asupra Mitropoliei Moldovei( margizâ-n-d ADEVARATII sfinti martiri,cuviosi ai neamului,si umple bisericile Moldovei cu icoane a sfintilor dubiosi ai RESTRUCTURARII sovetice ,facuti dupa cartela si cantitate ..dar nu si calitate) astfel încât patriarhul Moscovei face vizite canonice anuale pe teritoriul Republicii Moldova. În schimb, Mitropolia Basarabiei are un statut de autonomie în cadrul Bisericii Ortodoxe Române și niciun patriarh al României nu a vizitat canonic această mitropolie de la reînființarea ei. De asemenea, în ultimii 20 de ani guvernul Republicii Moldova a tratat discriminatoriu cele două mitropolii, în sensul că nu a contestat nicio clipă dependența canonică de Moscova a Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove, în schimb a tergiversat înscrierea și funcționarea Mitropoliei Basarabiei ca entitate eclezială legală. Această situație indică faptul că atât din punct de vedere intern, cât și extern Biserica „oficială“ din Republica Moldova este socotită Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove.
Комментарии
Отправить комментарий